Monday 23 April 2012

Takdir Buat Kita [JIUK] Bab 8



Ariel termenung diruang tamu sementara menunggu Aimuni bersiap. Pagi tadi selepas sarapan, dia sempat keluar untuk membeli baju dan tudung buat isterinya itu. Dia sekadar agak sahaja saiz isterinya itu. Harapnya padanlah. Jangan sampai jadi seperti sesetengah gadis sekarang yang pakai baju seperti pembalut nangka tu. Semua benda nampak macam nak tayang kat semua orang yang dia seorang saja ada body cantik. Kalau dia saja yang dapat saham dosa tak apa, tapi ini dengan orang lain sekali dapat.
Teringat pertemuan pertamanya dengan Aimuni. Gadis itu begitu garang dengannya. Itu kali pertama dia berjumpa dengan gadis yang degil dan bermulut laser. Selalaunya Ariel saja yang terkena setiap kali Ariel mahu membidas gadis itu.
Aimuni melangkah pantas menuju ke Dewan Utama. Jam ditangan dikerling sekilas. Alamak! Aku dah lewat ni. Langkahnya semakin dilajukan. Harap-harap Nurul ada simpankan seat untuk aku. Gadis itu membetulkan beg sandangnya yang hampir melurut jatuh ke bawah. Peluh yang merintik di kesat dengan lengan baju kurungnya. Sorry la kawan, aku bukan jenis yang suka bawa tisu.
“Ai…” Satu suara melaungkan namanya. Langkah gadis itu terhenti secara automatik. Student yang turut menghala ke arah yang sama mengerling Aimuni sekilas sebelum berlalu ke dewan. Aimuni pula mengecilkan matanya memandang seorang gadis yang sedang berlari anak ke arahnya.
“Ai, nak ke dewan ke?” Soal gadis itu setelah berada dihadapan Aimuni.
“A’ah. Husna nak join sekali ke?” Gadis yang dipanggil Husna itu mengangguk dengan nafas yang masih tidak teratur.
“Boleh jugak. Kelas Husna pun dah habis,” jawab Husna. Mereka mula melangkah beriringan ke dewan. Pintu Dewan Utama yang penuh sesak dengan student hanya dapat dipandang dengan riak risau oleh Aimuni. Risau sekiranya tiada seat untuknya. Segera handphonenya dikeluarkan daripada beg sandang. Nombor Nurul didail. Beberapa kali mencuba barulah Nurul mengangkat handphonenya.
“Oit, kau kat mana?” Soal Nurul tanpa memberi salam terlebih dahulu.
“Assalamualaikum, sahabat. Aku kat luar ni. Ramailah student kat depan pintu ni,” ujar Aimuni. Bunyi riuh di dalam dewan sedikit menganggu perbualan mereka.
“Wa’alaikumsalam. Kau pergi tengok pintu belakang,” usul Nurul.
“Okey. See you there, girl,” balas Aimuni seraya menamatkan perbualannya. Tangan Husna ditarik ke belakang dewan. Terbeliak matanya melihat keramaian student di situ.
“Ramainya, Ai. Kita nak masuk macam mana ni?” Soal Husna dengan wajah berkerut melihat barisan yang panjang itu. Kalau macam nilah, belum sempat mereka masuk ke dalam, program tu dah berakhir.
“Jom cari inisiatif lain,” ajak Aimuni seraya menarik tangan gadis itu menuju ke arah pintu yang dijaga oleh seorang lelaki.
“Awak, kenapa tutup pintu ni?” Soal Aimuni pelik. Semua pintu dibuka kecuali pintu yang satu ini.
“Pintu ni just untuk para jemputan je,” jawab Ariel dengan wajah tidak beriak. Aimuni mengeluh hampa. Dipandang Husna disebelahnya. Tiba-tiba idea nakalnya datang.
“Kami nak tumpang masuk tak boleh ke?” Soal Aimuni kembali.
“Tak bolehlah. Awak tu bukan tetamu jemputan pun. Tak layak masuk ikut pintu ni.” Ujar Ariel tegas. Aimuni mengetap bibir. Aku tanya elok-elok, kau main kasar-kasar pulak ye.
“Cakap baik-baik la, saudara. Macam mana saudara tahu kami tak layak? Saudara bukan siapa-siapa nak judge kami. Depan Tuhan level kita ni sama je,” balas Aimuni. Matanya mencerlung tajam ke arah lelaki itu.
“Itu depan Tuhan. Ini depan aku,” kata-kata Ariel benar-benar mencabar kesabaran Aimuni. Beg sandangnya diberikan kepada Husna.
“Husna pegang jap. Ai nak settle masalah dengan mamat gila ni,” ujar Aimuni. Beg sandangnya betukar tangan. Husna sudah gelisah. Aimuni ni bukan boleh dilayan sangat.
“Weh saudara. Awak nak bagi kami masuk atau awak nak makan penampar free?” Soal Aimuni dengan berani. Ariel sudah terlopong. Amboi, ganas betul perempuan ni!
“No! Saya cuma menjalankan tugas saya!”
“Saya bagi peluang last. Bagi kami masuk or penampar free?”
“Aku cakap tak boleh, tak bolehlah!”
“Fine!” Muka Aimuni memerah. Ariel bersiap sedia dengan sebarang kemungkinan. Gadis dihadapannya saat itu memang biadap! Mungkin budak baru kot sebab tu dia tak kenal aku siapa, desis hati Ariel.
“Kawan-kawan, pintu sini free. Jom masuk!” Jerit Aimuni ke arah student yang sedang beratur panjang. Apabila mendengar teriakan Aimuni, bergegas mereka meluru ke arah pintu yang dijaga oleh Ariel itu. Ariel sudah terlopong. Dia nanar sebentar.
Aimuni menarik tangan Husna untuk turut sama melepasi pintu bersama-sama pelajar lain. Sewaktu beselisih dengan Ariel, Aimuni berhenti seketika. Dia menghulurkan senyuman sinis buat lelaki yang menjelekkannya itu.
“Macam mana? Dah dapat tamparan hebat? Jangan berlagak sangatlah kalau setakat sandang jawatan sebagai YDP MPP (Majlis Perwakilan Pelajar). Jawatan tu bukan apa-apa pun pada mata saya. Have a nice day, SENIOR!” Ujar Aimuni selamba dengan menekan perkataan senior. Ternyata Ariel terkejut mendengar kata-kata itu. Dia tahu aku senior dia tapi kenapa dia berani marah-marah aku?
Kelibat Aimuni menghilang dari pandangan mata. Ariel masih berdiri disitu tanpa ada usaha untuk menghalang pelajar lain daripada memasuki dewan menerusi pintu itu. Sungguh dia terkedu kala itu. Ai? Nama gadis tadi Ai kalau tak silap. Aku kena cari dia!
“Abang Ariel, kenapa bagi student masuk guna pintu ni?” Soal Fakhrul.
“Rul, kau kenal budak perempuan nama Ai?” Fakhrul mengerutkan dahinya. Senior aku ni dah tangkap cintan ke?
“Budak course apa?”
“Entah.”
“Adoi, bang. Parah abang ni,” ujar Fakhrul seraya berlalu mencari Adib. Ariel ternyata sudah hilang dari dunai reality. Lebih baik mecari Adib dengan segera. Dia mahu meminta pertolongan lelaki itu untuk menguruskan pelajar yang semakin tidak terkawal kerana penangan Ustaz Azhar Idrus!
“Kau menungkan apa tu?” Soal Aimuni apabila melihat Ariel termenung tanpa menyedari kehadirannya. Ariel tersentak. Wajahnya dipanggung memandang Aimuni yang sudah siap berbaju t-shirt muslimah berwarna hijau daun dan bergaun labuh warna hitam dipadankan dengan tudung berona hijau pucuk pisang yang kontra dengan warna bajunya. Sungguh ayu wajah gadis itu. Tidak berkelip Ariel memandang isterinya itu.
“Kau ni kenapa? Pandang aku macam aku ni daging ayam je,” ujar Aimuni selamba. Biarpun dihati sudah bergetar hebat namun sedaya mungkin dia berlagak biasa dihadapan Ariel. Kenapa dengan aku ni? Berhadapan dengan Ariel seakan-akan dia berhadapan dengan seseorang yang dia amat kenali.
“Kalau kau daging ayam, dah lama aku makan kau. Tapi kau ni bukan daging ayam so aku kena makan kau dengan cara lain,” kata Ariel dengan nada mengusik. Wajah Aimuni sudah merona kemerahan.
“Mengarut! Otak kuning!” Bidas Aimuni seraya menjauhkan dirinya daripada Ariel. Lelaki itu sudah mengukir senyuman gatalnya.
“Yeke? Saya otak kuning ke? Awak dah tengok ke otak saya?” Soal Ariel seraya berdiri mendekati Aimuni yang semakin menjauhinya.
“Tak payah tengok aku dah tahu,” jawab Aimuni lantas berlari ke bilik dan mengunci pintu bilik. Dadanya berdeba-debar. Ariel ketawa brdekah-dekah. Penakut betul bini aku ni.
“Kyra, jomlah. Jangan main-main. Dah lewat ni,” ajak Ariel seraya mengerling jam dipergelangan tangannya.
Aimuni di dalam bilik sudah mencebik. Dia mencapai beg sandangnya di atas meja bersebelahan katil yang berisi bajunya dan disandang ke bahu. Main-main? Gila mamat tu. Aku ni takut macam nak mati dia kata main-main? Memang lelaki psycho! Aimuni memulas tombol pintu dan berjalan perlahan-lahan mendapatkan Ariel.
“Aku nak balik lepas pergi rumah anak-anak yatim tu boleh?” Soal Aimuni seperti meminta izin. Ariel tersenyum penuh makna.
“Boleh.” Wajah Aimuni sudah berseri-seri. Yeay!
“Boleh blah!” Sambung Ariel lantas tertawa. Aimuni menarik muncung panjang.
“Cantik sangatlah tu buat muncung macam tu. Saya kiss karang baru tau.” Kata-kata Ariel menakutkan gadis itu. Lantas ditutup mulutnya dan wajahnya ditunduk menekur lantai. Ariel mencapai tangan Aimuni. Gadis itu memandang Ariel dengan mata terbeliak. Apa pulak mamat ni nak buat?
Give me a hug,” pinta Ariel lantas menarik Aimuni ke dalam pelukan.
I miss you, Kyra. I really-really do. Don’t ever leave me again,” bisik Ariel. Pelukannya dikemaskan apabila terasa Aimuni meronta-ronta.
“Lepaslah!” Jerit Aimuni. Dia terasa sesak dengan keadaan itu. Ni nak kasi aku mati lemas ke?
You’re mine, Kyra. Jika dikata cinta itu seperti pelangi, kuharap warna-warnanya takkan pernah hilang... Jika dikata cinta itu seperti air, kuharap aliran yang ditujunya adalah ke arahku... Jika dikata cinta itu awan, kuharap ia memayungi hidupku sehingga nafas terakhirku... Aimuni Syakirah, you're my love. Always n forever.Aimuni terdiam. Senyap tanpa rontaan di dalam rangkulan Ariel. Kata-kata itu…? Ya Allah, di mana aku pernah dengar kata-kata ini?
Ariel membenamkan wajahnya ke bahu Aimuni. Airmatanya perlahan-lahan mengalir membasahi baju gadis itu. Aimuni hanya senyap seperti patung. Esakan Ariel jelas ditelingannya. Lelaki psycho itu seperti Ariel menangis? Dia rindukan wife dia ke? Rasa kasihan kepada Ariel menjalar di ruang pembuluh darahnya. Sungguh dia berada simpati terhadap lelaki itu. Ya Allah, tenangkan hati lelaki ini dan ampuni dosa kami kerana berada dalam keadaan yang tidak Engkau redhai ini, doa Aimuni seikhlas hatinya.
p/s : enjoy ur reading guys!

4 comments: