Friday 27 April 2012

Takdir Buat Kita [JIUK] Bab 10



Aimuni tersenyum memandang lelaki disebelahnya itu. Saat itu perasaannya begitu bahagia. Terasa dunia ini adalah miliknya. Dia hanya ingin hidupnya bahagia bersama lelaki itu. Lelaki yang baru sahaja menjadi miliknya. Namun tawanya mati. Suasana bahagia tadi hilang. Dihadapannya kini bukan lagi lelaki itu tetapi hanya sekujur tubuh yang diselimutkan dengan kain putih. Terdapat tompok-tompok merah dikain itu. Hati Aimuni berdetak laju.
Langkah Aimuni diatur menuju ke arah tubuh yang berselimut kain putih itu. Keinginannya membuak-buak untuk mengetahui pemilik tubuh kaku itu. Biarpun lutut menggigil, langkahnya tetap diteruskan. Terasa perjalanannya sangat jauh untuk dia sampai di sisi tubuh yang sudah tidak bernyawa itu. Gadis itu terduduk melutut disisi tubuh itu. Tangannya terketar-ketar untuk membuka penutup wajah yang menyelubungi wajah tubuh kaku itu. Kain itu ditarik perlahan-lahan.
Gadis itu kaku disitu. Wajahnya pucat tidak berdarah. Fikirannya kacau. Wajah yang terbentang dihadapannya itu seakan-akan menarik jantungnya keluar daripada dada. Nafas terasa sukar untuk dihela. Aimuni memandang tubuhnya sendiri yang terbaring kaku itu. Airmatanya perlahan-lahan mengalir. Apakah makna disebalik semua ini, ya Allah?
“Kyra…” Suara itu mengejutkan Aimuni dari lena. Badannya terasa sengal-sengal kerana meringkuk di atas kerusi. Badannya diluruskan. Airmata yang mengalir diseka. Ah, aku mimpi rupanya!
“Untunglah orang tu boleh tidur,” sindir Ariel dengan senyum sinis. Aimuni menjeling tajam. Ruang tamu apartment Adib itu dipandang dengan perasaan kagum.
“Kau dah siapkan semua ke?” Soal Aimuni seraya mengekori gerak langkah Ariel yang berjalan menuju kea rah sofa dihadapan televisyen dan duduk bersandar disitu. Wajahnya kelihatan begitu letih.
“Yelah. Nak harapkan awak siapkan, esok pun belum tentu siap. Tidur saja kerjanya,” bidas Ariel lagi. Peluh yang masih terasa bersisa di dahi di seka dengan lengan baju. Aimuni mencebik.
“Eleh, bersihkan ruang tamu saja pun bukan bersihkan satu apartment ni. Aku pun letih jugak bersihkan bilik-bilik tu tapi aku tak merungut pun,” ujar Aimuni dengan nada tidak berpuas hati apabila Ariel memberi komen negatif.
“Ruang tamu dengan bilik-bilik tu yang mana lagi luas?” Soal Ariel tidak mahu mengalah. Wajah merah padam isterinya ditatap sepuas-puas hati. Kyra, masih ada lagikah rasa cinta awak pada saya?
At least, aku ada jugak tolong kau bersihkan ruang tamu ni tadi tapi kau langsung tak tolong aku bersihkan bilik-bilik tu,” balas Aimuni mempertahankan dirinya. Bukan satu bilik je dia bersihkan tapi tiga bilik. Itu pun tanpa pertolongan Ariel kerana Ariel sibuk membersihkan ruang tamu dan dapur.
“Ala, kalau setakat tolong seminit dua baik tak payah mention. Awak tidur lagi lama dari tolong saya bersihkan rumah ni,” Arie masih tidak mahu mengalah biarpun tadi dia bersimpati memandang Aimuni yang tertidur di atas kerusi. Gadis itu nampak begitu letih. Apa tidaknya, gadis itu mula berkemas selepas Subuh tadi dan hampir masuk ke waktu Zohor barulah semuanya siap. Itu pun berselang seli dengan perangai tak senonoh Ariel yang selalu membantutkan kerja Aimuni.
“Dahlah. Aku malas nak bergaduh dengan kau. Aku nak pergi mandi,” ujar Aimuni mengalah. Dia bangun berdiri membetulkan segala tulang temulang.
“Nak ikut.” Aimuni melipat maut memandang Ariel yang sudah tersengih nakal.
“Nak ikut pergi mana?” Soal Aimuni dengan riak curiga.
“Ikut awak mandi.”
“Gila!”
“Ala, bolehlah. Saya temankan awak mandi je tapi saya tak kacau awak,” pinta Ariel. Wajahnya nampak begitu comel apabila membuat wajah meminta simpati seperti itu.
“Jangan nak mengarut!” Marah Aimuni. Dia segera berlari masuk ke bilik dan sepantas kilat mengunci pintu bilik itu. Ariel memang gila!
Ariel sudah berdekah-dekah ketawa melihat aksi spontan Aimuni. Isterinya itu begitu takutkan dirinya. Dia berjalan merapati pintu bilik tetamu itu. Dilekapkan badannya di situ. Aimuni disebelah dalam meletakkan tangannya di dada. Ah, perasaan itu datang balik!
“Kyra, mandi cepat sikit tau. Nanti solat jemaah,” ujar Ariel dengan nada antara dengar dan tidak. Aimuni mengerutkan dahinya. Apa yang mamat tu cakap pulak ni? Aimuni yang menyangka Ariel masih diruang tamu segera membuka kunci pintu untuk bertanya Ariel apa yang lelaki itu katakana tadi.
Sebaik sahaja daun pintu dilebarkan, Aimuni terkejut yang teramat apabila melihat senyuman manis Ariel. Lelaki itu berdiri sambil berpeluk tubuh. Dia melangkah setapak ke dalam bilik untuk menghalang Aimuni daripada menutup pintu bilik itu.
“Kau.. Kau kenapa ni?” Soal Aimuni tergagap-gagap. Rasa takut menyelubungi Aimuni. Hampir empat hari berada bersama lelaki itu dan melakukan semua kerja bersama-sama membuatkan gadis itu sedikit sebanyak semakin memahami perangai nakal Ariel.
“Saya nak temankan awak mandi,” jawab Ariel dengan senyuman nakalnya. Adui, tolong jangan senyum macam tu la mamat psycho! Aimuni sudah hilang rentak nafasnya.
“Tak perlu. Aku boleh mandi sendiri,” tolak Aimuni dengan nada mendatar. Lelaki ini bukan jenis lelaki yang mudah mengalah lebih-lebih lagi jika permintaannya di tolak.
“Awak tu kalau mandi adalah dekat dua jam memerap dalam bilik air tu. Zohor dah nak masuk ni. Nanti lewat pulak kita nak solat,” ujar Ariel dengan wajah mengada. Aimuni sudah menelan air liurnya yang terasa berpasir.
“Bilik air kat bilik sebelah ni ada. Pergilah mandi kat situ,” balas Aimuni pula. Badannya perlahan-lahan diundur ke belakang. Tudung Arianni yang dibeli oleh Ariel sedikit singkat sehingga menampakkan lekuk tubuhnya yang hanya memakai t-shirt ikut saiz badan dan berkain pelikat. Heh, kain pelikat ni Ariel punya. Kata Ariel, perempuan patut tahu memakai kain batik dan sebagai ganti dia memberi kain pelikatnya untuk dipakai oleh Aimuni bersama tudung singkat dan baju seksi itu. Hanya untuk tatapannya!
“Bosanlah mandi sorang-sorang. Kalau ada yang temankan baru best,” Ariel sudah menapak masuk ke bilik mendekati Aimuni. Matanya meliar memandang tubuh isterinya. Senyuman nakalnya tidak lekang dari menghiasi wajah itu. Aimuni pernah menolak untuk memakai baju itu di hadapannya sampaikan menangis gadis itu kerana tidak mahu namun kedegilan Ariel tidak mampu dilawan Aimuni. Akhirnya gadis itu memakai juga padanan baju dan kain pelikat yang pelik itu.
“Kau jangan nak mengada! Selama ni kau mandi sorang-sorang jugak tapi kau boleh je mandikan even tak best,” Ariel tertawa.
“Saya nak bestlah sebab tu saya nak mandi dengan awak,” Ariel semakin mendekati Aimuni. Gadis itu berundur lagi.
“Kau ni memang psycho!” Tempelak Aimuni geram. Semua yang dilakukan oleh lelaki itu langsung tidak dapat diterima akal oleh Aimuni. Apakah lelaki ini tidak takutkan dosa? Kalau betul-betul nak, pergilah minta dengan abah kenapa perlu nak menculik segala bagai ni?
“Awak, jangan nak menderhaka. Kalau awak bagi saya temankan awak mandi, esok saya hantar awak balik,” ujar Ariel. Aimuni memandang Ariel dengan rasa tidak percaya. Ariel mengangguk menandakan dia betul-betul akan kotakan apa yang dia katakan.
No! You’re not my husband! Kau tak ada hak ke atas aku,” bentak Aimuni kasar. Ariel memaut lengan gadis itu. Tudung yang dipakai gadis itu di buang dari menutupi rambutnya. Airmata Aimuni begitu mudah mengalir. Terasa dirinya begitu hina kerana begitu mudah menyerah kepada Ariel untuk diperlakukan sebegitu rupa.
Really? Are you sure saya tak ada hak? Why not awak balik ke rumah and ask your beloved mother? Dia mesti tahu semuanya,” ujar Ariel geram. Aimuni teresak-esak menahan sakit di lengannya akibat genggaman Ariel.
“Apa maksud kau ni?” Soal Aimuni berlagak kuat sedangkan di dalam hati, kekuatannya sudah hilang entah ke mana. Melihat wajah menyinga Ariel kala itu mengingatkan dia kepada malam pertamanya di apartment ini.
Tanpa mempedulikan soalan Aimuni, lelaki itu mengheret Aimuni masuk ke bilik air. Gadis itu menangis merayu kepada Ariel. Apabila mereka berdua sudah berada di dalam bilik air yang muat-muat untuk mereka berdua itu, Ariel menutup pintu bilik air dan menguncinya. Aimuni sudah meraung melihat tingkah Ariel.
“Syhh… Jangan menangislah. Nanti awak akan tahu semuanya. Awak takkan menangis macam ni dah lepas ni bila awak tahu kebenarannya,” ujar Ariel dengan nada berbisik ditelinga Aimuni. Shower di buka dan membasahi mereka berdua. Tangisan Aimuni tenggelam timbul dengan bunyi air. Lelaki itu menarik Aimuni ke dalam pelukannya. Saya akan lepaskan awak balik Kyra tapi bukan untuk awak pergi tinggalkan saya tapi sebagai permulaan kepada kehidupan kita yang akan datang.
Mereka basah bersama-sama. Ariel melayan perasaan sendiri. Aimuni menangis tanpa henti. Pelukan Ariel terasa kemas di badannya. Dalam rasa takut, terselit rasa dilindungi. Aimuni sendiri tidak pasti apa yang dia rasakan. Apa yang dia pasti, dia mahukan jawapan kepada semua persoalan yang mula singgah di mindanya!
*****
Suhana memandang wajah letih Adib. Sudah empat hari buah hatinya itu tidur di pejabat. Dia sendiri tidak tahu kerana mereka jarang berbicara hal peribadi di pejabat itu. Adib juga masih tidak membuka bicara soal pertanyaan hati lelaki itu di dalam lif tempoh hari. Adib memang seorang lelaki yang berpegang kukuh pada syariat agama.
“Encik okey?” Soal Suhana apabila Adib mula membuka mata. Nampak jelas riak terkejut lelaki itu. Matanya memandang jam di tangan. Belum lagi pukul 9 pagi namun Suhana sudah tercegat di hadapannya.
“Awak dari mana ni?” Soalan berbalas soalan. Suhana tersenyum lantas menghulurkan satu beg plastik kepada Adib. Lelaki itu terpinga-pinga seraya menerima bungkusan itu.
“Saya dari rumah, encik.”
“Kenapa datang awal?”
“Saya memang selalu datang awal,” jawab Suhana biarpun jawapan itu menyimpang dari maksud sebenarnya. Adib tersenyum kelat. Rasa malu menyerbu ke segenap ruang dirinya. Suhana tengok dia tidur!
“Awak selalu datang awal atau awak datang awal semata-mata nak belikan saya breakfast?” Soalan Adib membuatkan Suhana tertunduk malu.
Thanks. Sayang jugak awak pada bakal suami awak ni,” usik Adib lagi. Suhana sudah terasa mukanya terbakar. Ya Allah, malunya!
“Encik pergilah bersiap dulu. Nanti saya buatkan air,” ujar Suhana. Adib mengangguk. Dia bingkas menuju ke bilik air untuk mencuci muka dan menggosok gigi. Subuh tadi dia sudah mandi di masjid berdekatan namun apabila dia masuk ke pajabat dan mengadap segala kerja, badannya mula di rasuk oleh rasa mengantuk.
Suhana menuju ke pantry. Mug putih itu di capai. Mug kegemaran Adib. Hadiah seorang teman istimewa katanya. Suhana tersengih apabila mengingati peristiwa dia melanggar Adib sehingga gelas lelaki itu pecah pada hari pertama dia masuk bekerja. Nasib baiklah Adib tidak memarahinya dan sebagai ganti, dia menghadiahkan mug itu kepada Adib.
“Mug? For what?” soal Adib dengan wajah berkerut. PA barunya itu menunduk.
“Saya dah pecahkan mug encik jadi saya memang patut ganti balik,” jawab Suhana dengan takut-takut. Adib tersenyum manis. Wajah gadis bertudung di hadapannya itu direnung seketika sebelum mengalihkan pandangan ke mug berwarna putih dan bercorak… Ek?
“Elmo?” Wajah Suhana dipandang. Gadis itu panggung kepala melihat Adib.
“Encik Ariel cakap encik suka Elmo jadi saya beli mug ni untuk encik,” ujar Suhana. Adib sudah tertawa besar.
“Encik tak suka ke?” Soal Suhana dengan nada risau. Adib menggeleng.
“Ini kali pertama rahsia yang saya simpan selama saya hidup ni bocor. Ariel ni memang nak kena,” jawab Adib dengan senyuman.
“Maaf, encik. Saya tak tahu.”
“It’s okey. Ni hadiah paling istimewa pernah saya dapat,” ujar Adib dengan senyuman manisnya yang membuatkan Suhana kalut berperang dengan perasaan sendiri.
Tangannya mengacau air susu dengan senyuman bergayut di bibir. Elmo dan Adib. Langung tidak boleh digandingkan bersama! Namun, minat lelaki itu juga kini sudah menjadi minatnya sehinggakan tidurnya ditemani anak patung Elmo. Adib benar-benar menjadi pengaruh paling besar dalam hidupnya tidak seperti teman-teman lelaki yang pernah dikenalinya sebelum ini.
“Su, air susu tu takkan jadi tawar balik kalau awak kacau sampai pagi besok pun,” tegur Adib yang sedang membetulkan tie. Suhana menjadi malu sendiri. Janganlah dia tengok aku senyum sorang-sorang, desis hati gadis itu.
Dia membawa mug berisi air susu itu ke bilik Adib. Lelaki itu mengekori dari belakang. Beberap orang staff sudah ada di ruang pejabat itu. Hati Adib sedikit lega. Dia sebenarnya takut apabila berdua-duaan dengan Suhana. Imannya mampu goyah jika tidak di tahan nafsu sendiri.
“Ini airnya, encik.” Ujar Suhana seraya meletakkan mug itu di atas meja. Adib mengambil tempat duduknya. Tangannya masih ligat membetulkan tie.
“Hari ni awak just arrange temu janji saya sampai tengah hari je. Petang nanti saya ada hal,” kata Adib lantas memandang Suhana yang setia berdiri di hadapannya.
“Baik, encik. Ada apa-apa lagi?”
“Bagitahu family awak, dua minggu dari sekarang tolong get ready. Minggu yang ketiga, saya akan bawak family saya ke rumah awak,” Suhana terkaku. Matanya yang bersinar-sinar itu memandang Adib dengan rasa tidak percaya.
Yes, Cik Suhana Mardina. Just get ready, okay.”
“Err.. Baik, encik.”
“Okey. Done!
“Saya keluar dulu, encik,” ujar Suhana mengawal rasa gembiranya. Jika Adib tiada saat itu, sudah tentunya dia melompat gembira.
“Okey.” Melihat anggukan Adib, Suhana mengatur langkah ke pintu. Tombol pintu di pulas. Senyuman bergayut di bibirnya.
“Su…” Belum sempat daun pintu di tutup, Adib memanggil gadis itu kembali. Suhana menjengulkan wajah di sebalik pintu menanti kata-kata Adib.
“Saya tahu awak happy but make sure awak jangan senyum depan kabinet macam tadi. Saya bukan apa, saya cuma tak nak orang fikir bakal isteri saya ni kena sawan penangan cinta Adib Saufi,” ujar Adib dengan nada mengusik. Wajah Suhana memerah lalu segera dia menutup pintu dan berlalu ke mejanya. Adib nampak? Adib nampak dia senyum masa bancuh air? Waaa… Malunya!!!
p/s : en3 ni xde kena mengena antara yg hidup n yg dh xde,k... enjoy reading!

6 comments:

  1. Hehe, walaupon cerita ni pasal Ariel. Tapi, saya suka Adib. Comel ahh kisah Adib dengan Su! :DD

    ReplyDelete
    Replies
    1. same as me!! ngeee~ fall in love with Adib...

      Delete
  2. betul3...wlupun cita psl ariel n ai tapi love story su dgn adib nmpk sweet sgt! oh my... suka3. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi, adib ngn su ada peminat dorg sendiri erk.. hehe.. ^_^

      Delete
  3. ohhh emmmm geeee..... akk.. saya baru.marathon baca akk pnya cte.ni!!.best!! tersenyum senyum je saya.baca!!

    ReplyDelete