Thursday 9 August 2012

Takdir Buat Kita [JIUK] Bab 38

Assalamualaikum...
Allahurabbi... 
Lamanya saya biarkan blog ni bersawang... 
Hehehe.. 
Terlalu sibuk dengan urusan sebagai student...
Harapnya tak ada siapa yang lupakan Ariel dan Aimuni.. :)



Addi meraup mukanya dengan rasa gembira yang tidak terhingga. Segera dipanjatkan rasa bersyukur kepada Allah diatas kurniaan itu. Suhana selamat melahirkan bayi lelaki seberat 3.0 kilogram tepat pada pukul 2.05 petang.
“Tahniah, kawan!” Ucap Ariel seraya memeluk Addi erat.
Thanks!”
“Pergilah masuk azankan anak kau tu,” arah Ariel.
Addi tersengih-sengih sebelum meloloskan diri ke ruangan bayi. Ariel hanya memandang langkah sahabatnya itu dengan rasa yang berbelah bahagi. Alangkah bahagianya jika dia yang berada ditempat Addi waktu itu. Melihat zuriat sendiri yang dilahirkan oleh wanita yang dia cintai amat bermakna.
“Untunglah kau, Di,” ujar Ariel perlahan sebelum melangkah ke wad isterinya. Dia mahu mengkhabarkan berita gembira itu kepada Aimuni agar senyuman isterinya itu dapat ditatap olehnya.
Langkah kaki Ariel terhenti. Matanya bertembung pandang dengan Ammar yang baru sahaja keluar dari wad yang menempatkan Aimuni. Ammar memandangnya dengan penuh amarah. Ariel mengusap kepalanya beberapa kali sebelum melangkah mendapatkan Ammar yang berdiri tegak dihadapan pintu wad itu.
Thanks sebab tolong hantarkan Ai ke sini,” ucap Ariel. Biarpun dia tidak selesa untuk berbicara dengan lelaki itu namun dia tidak mahu dikatakan tidak mengenang budi.
It’s okay. Itu tanggungjawab aku sebagai abang sepupu dia,” balas Ammar dengan nada sinis. Jika tidak kerana Aimuni sudah lama muka kacak Ariel itu menerima penangan tumbukannya!
“Kau dah nak balik ke?” Soal Ariel. Senyuman sinis terukir diwajah Ammar.
“Kenapa? Kau takut aku rampas Ai dari kau ke?” Soalan Ammar membuatkan darah Ariel mendidih. Apa kes sebut pasal benda ni pulak? Nak makan penumbuk aku ke mamat ni?
“Apa kes ni, bro?”
“Kau dengar sini baik-baik. Kalau kau sayangkan Aimuni Syakira, jangan pernah buat dia menitiskan airmata. Sekali lagi kau buat dia menangis, aku takkan teragak-agak untuk rampas dia dari kau!” Ugut Ammar dengan wajah serius. Ariel terkedu mendengar ugutan berani itu. Adakah Ammar benar-benar akan melaksanakan ugutannya itu? Tidakkah Ammar sedar apa yang diucapkannya itu?
Ammar melangkah untuk ke masjid berdekatan. Dia masih belum solat zohor dan dia perlukan ketenangan saat itu. Jika tidak mungkin sudah lama dia bertumbuk dengan Ariel. Rasa geram terhadap Ariel benar-benar menguasai dirinya.
Ariel mengeluh berat. Dugaan demi dugaan membadai rumahtangganya namun dia sedar hakikat bahawa ujian itu merupakan kafarah dosa. Ujian juga diturunkan Allah kepada hambaNya tanda kasih sayangNya buat hamba-hambaNya.
Sebaik sahaja masuk ke dalam wad itu, matanya memandang wajah Aimuni yang pucat. Rasa kasihan terhadap Aimuni menggunung. Berat benar beban yang ditanggung isterinya itu namun Ariel sendiri sudah tidak tahu bagaimana lagi mahu menjelaskan kepada Aimuni bahawa tiada langsung rasa cinta dihatinya buat Sara.
“Fie macam mana?” Soal Ariel lembut seraya melangkah mendekati isterinya. Aimuni panggung kepala memandang wajah suaminya itu.
“Alhamdulillah.”
Tanpa menunggu lebih lama, Ariel menarik Aimuni ke dalam pelukannya. Terkedu wanita itu dengan tindakan suaminya namun dia hanya mampu merelakan sahaja perlakuan Ariel itu apatah lagi Ariel begitu erat memeluknya. Dia tiada kudrat untuk menolak pelukan Ariel.
“Maafkan Bie, sayang,” pinta Ariel. Airmatanya perlahan-lahan menuruni pipi. Dia sayangkan wanita itu dan sebelum menjadi suami Aimuni, dia sudah berjanji dengan dirinya bahawa dia tidak akan pernah menduakan wanita itu.
Aimuni hanya diam. Ingatannya terarah kepada zaman mereka berada di kampus. Dia dapat mengingati beberapa peristiwa bersama Ariel namun masih kurang jelas dan kabur. Terasa kepalanya sedikit sakit dan mencucuk. Peluh mula merintik keluar.
Husna memberi senyuman nakal. Nurul pula hanya tersengih-sengih seperti kerang busuk. Aimuni yang khusyuk mendengar lagu nasyid tidak menghiraukan sahabatnya itu. Telinganya ditutup dengan headphone yang besar gedabak dan ditangannya adalah sebuah buku motivasi karya Siti Nor Bahyah.
Nurul mencucuk lutut Aimuni dengan pensil picitnya. Gadis itu tersentak. Segera matanya dipanggung memandang ke arah Nurul yang sudah mengacau pembacaannya. Dahinya berkerut. Kening lebatnya bertaut erat.
“Kau ni apahal?” Soal Aimuni dengan rasa tidak berpuas hati. Nurul masih juga menayangkan senyuman nakalnya.
“There’s something for you,” sampuk Husna sebelum sempat Nurul membalas. Aimuni menarik headphone ditelinga dan memberi perhatian kepada Husna.
“Apa?” Aimuni membetulkan kedudukannya. Terasa sedikit kebas apabila berada dalam keadaan static begitu lama. Keadaan kafe itu sedikit lengang dengan kehadiran student dan kerana itu juga Aimuni melekat dikafe itu agak lama.
“Tutup mata dulu,” usik Nurul.
“Jangan nak mengada. Aku cepuk kau karang!” Marah Aimuni.
“Kau ni tak ada sifat kesopanan langsung! Kenapa mamat tu boleh syok kat kau pun aku tak tahulah,” bidas Nurul. Aimunii menjengilkan matanya ke arah Nurul.
“Memandai aje kau kutuk aku ye,” balas Aimuni.
“Dahlah tu. Bertengkar aje kerjanya. Ai nak tahu tak apa yang Husna nak bagi ni?” Husna menayangkan sehelai kertas dihadapan muka Aimuni.
“Mestilah nak!” Jawab Aimuni tanpa segan silu. Nurul hanya mampu menggelengkan kepala melihat telatah gadis itu.
“Kalau Ai nak Ai kena jawab dulu soalan Husna,” ujar Husna mengenakan syarat. Aimuni memuncung. Apa kes ada syarat segala bagai ni?
“Soalan apa pulak ni?” Aimuni tayang muka bosan.
“Ai suka siapa?” Terbeliak mata Aimuni mendengar soalan itu.
“Kenapa Husna tanya macam tu?” Husna hanya menayang sengih.
“Answer first,” Nurul mencelah. Aimuni memandang kedua sahabatnya itu dengan wajah tidak berpuas hati.
“Mana aci main berpakat macam ni,” rungut Aimuni.
“Ai nak ke tak nak ni?” Soal Husna. Kertas kajang itu ditayang lagi dihadapan Aimuni.
“Okey. Ai jawab tapi no more question after that.”
Serentak Nurul dan Husna mengangguk.
“Ada.” Tepukan berbunyi. Aimuni tercengang-cengang.
“Tahniah! Anda menerima sesuatu yang berharga dari orang yang anda suka,” ujar Husna.
“Orang yang saya suka?” Aimun terpinga-pinga.
“Kami tahu siapa orang tu. Ai tak cakap pun kami boleh detect,” kata Husna penuh keyakinan. Aimuni menelan air liurnya. Terasa menelan hempedu pun ada. Menonjol sangat ke? Rasanya aku lebih banyak layan mamat tu dengan kasar. Mana ada aku pernah layan dia dengan penuh sopan.
“Err…”
“Kau jangan nak beralasan sangat. Sorry to say my dear but hari tu aku ada pinjam buku Marketing kau and then aku jumpa something kat dalam tu,” cerita Nurul.
Aimuni ternganga. Marketing? Buku yang aku curahkan rasa hati aku kat page yang belakang sekali tu? Buku yang bersemadinya nama mamat tu kat halaman belakangnya? Buku yang dah menjadi saksi kepada lukisan potret wajah mamat tu even nampak sedikit cacat? Buku tu ke?? Aiyark! Matilah aku!
“Ya Allah, jika dia terbaik untuk agamaku, Kau jodohkanlah kami berdua dengan keredhaanMu,” sambung Nurul lagi. Wajah Aimuni memerah menahan malu.
“Woi, apa kes main curi-curi baca luahan hati aku ni??” Marah Aimuni.
Husna menghulurkan kertas kajang tersebut kepada Aimuni. Segera gadis tu merampasnya daripada Husna. Sesaat matanya terpegun melihat tulisan kemas bertinta biru itu. Mulutnya ternganga. Mamat dari kurun ke  berapa ni?
“Biodata? Bila pulak aku mintak biodata dia?” Soal Aimuni seraya menggaru kepalanya yang berbalut tudung. Husna dan Nurul sudah mengekek ketawa.
“Dia nak kau hafal tentang diri dia kot. Well, future hubby katakan,” usik Nurul.
“Kau dah lama tak rasa makan selipar aku kan?” Marah Aimun geram. Nurul tayang muka selamba.
Aimuni kembali menala ke arah kertas putih yang bergarisan itu. Satu persatu dibaca dan cuba diingati. Terasa seperti dia mendapat sesuatu yang langsung tidak dijangka. Sungguhlah orang kata, jangan terlalu membenci nanti bertukar menjadi cinta.
Nama : Syed Zafril Haqim bin Syed Fakri
Umur : Tua setahun dari awak
Alamat : Saya tinggal ditempat yang dipanggil rumah
Cita-cita : Menjadi seorang hamba yang diredhai oleh Allah S.W.T.
Hobi : Bergaduh dengan seorang gadis brutal
Warna kegemaran : Pink
Aimuni terhenti membaca. Dia menghamburkan ketawanya tanpa menghiraukan Nurul dan Husna yang terpinga-pinga. Mahu pecah perutnya kerana ketawa. Airmatanya bergenang. Segera dia menyeka bersama sisa-sisa ketawa.
“Kau ni dah kenapa, hah?” Soal Nurul tidak berpuas hati kerana Aimuni sahaja yang ketawa.
“Mamat ni minat warna pink la,” jawab Aimuni tanpa berselindung. Ternganga Nurul dan Husna. Abang macho minat pink? Aiyyo, apa sudah jadi ni?
“Ada jugak mamat yang macho macam tu minat warna pink. Luar biasa betul,” sampuk Husna. Dia mengintai kertas kajang tersebut sekilas namun terlindung dek tangan Aimuni.
“Na, beli air jom. Aku dahaga,” ajak Nurul. Husna mengangguk setuju dan bingkas bangun membuntuti Nurul ke kaunter membeli air. Aimuni ditinggalkan bersama dengan biodata lelaki sengal itu.
Di akhir kertas itu tertulis sesuatu yang agak memeranjatkan Aimuni. Namun perlahan-lahan senyuman terukir dibibirnya. Dia lelaki gentleman!
Kalau saudari tidak keberatan, saya mahu biodata saudari juga sebelum saya berjumpa dengan parents saudari. Bukan apa tapi saya nak tahu nama penuh saudari. Nanti susah nak akad nikah kalau tak tahu nama wife sendiri J
Aimuni mencapai kertas kajang dan pen merah di dalam pencil case. Dengan lafaz bismillah dia menulis namanya di atas kertas itu berserta nombor telefon Pak Langnya. Hanya itu yang ditulisnya dan baginya sudah mencukupi lelaki itu mengetahui sekadar nama penuhnya seperti yang dipinta. Aimuni senyum memanjang melihat biodata pendeknya itu. Diakhir kertas itu ditulis sesuatu yang bisa membuatkan bakal penerimanya tersenyum.
Saudara, terima kasih untuk biodata itu. Semoga Allah redha untuk apa sahaja yang saudara usahakan. Menanti itu bukti kesetiaan. Akad itu bukti cinta manusia kerana Allah. Wallahua’lam.
Pelukan hangat Ariel menghanyutkan Aimuni namun cukup untuk membuatkan dia sesak nafas kerana kelemasan. Aimuni menolak tubuh Ariel perlahan namun langsung tiada respon dari lelaki itu.
“Awak, lemaslah,” ujar Aimuni.
Ariel tersedar. Dengan berat hati dia melepaskan isterinya itu.
“Maaf.”
It’s okay.”
“Fie, Su dah bersalin,” ujar Ariel.
“Iya?” Bersinar mata Aimuni. Betapa dia gembira mendengar berita itu. Serentak itu juga dia mengusap perutnya yang kini sudah berisi. Ariel memerhati gelagat wanita itu. Rasa sedih menguasai dirinya. Sabarlah sayang. Tiada rezeki kita lagi, desis hati Ariel.
Baby boy,” sambung Ariel.
“Nak tengok,” rengek Aimuni.
“Nanti Fie dah sihat Bie bawak Fie jumpa Su iye. Kita pergi tengok baby tu sama-sama,” pujuk Ariel.
“Mesti comel,” ujar Aimuni perlahan. Tangannya masih diperut. Baby, nanti jadi anak yang soleh ye, desis hati Aimuni.
“InsyaAllah, baby kita pun akan comel juga nanti jika ada rezeki kita,” kata Ariel. Tangan Aimuni digenggamnya erat. Aimuni memandang wajah suaminya sekilas. Sedihnya sudah tidak tertanggung. Mahu sahaja dia memberitahu tentang berita gembira itu namun apabila teringatkan Sara, dia membatalkan niatnya.

6 comments:

  1. Jgn kata ariel kapel@kawen ngn sara tu.. Huhu.. Nyammpess sm itu sara!

    ReplyDelete
  2. Sis, di mana saya boleh dapatkan novel ni? :D -SAS-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'ah kann... baru jumpe blog nii.. best sangat citer dy! Nk dalam bentuk novelll

      Delete