Wednesday 20 June 2012

Takdir Buat Kita [JIUK] Bab 32


Habis semua barang-barang bertaburan di dalam bilik itu. Sara mencapai pasu kaca yang berada di atas meja ditepi katil itu dan melemparkan ke pintu bilik. Rasa amarah yang membuak-buak di dalam dirinya tidak mampu dibendung. Apabila mengingati peristiwa yang terjadi di kafetaria syarikat Puan Nuralia membuatkan Sara hilang sedikit pertimbangan. Dia merasakan peluang untuknya mendapatkan Ariel semakin tipis.
Pintu bilik hotel dikuak dari luar. Sara memandang wajah lelaki yang tegak berdiri dihadapan bilik itu dengan raut wajah terkejut. Mata Sara yang berair tu direnung dalam. Sara berundur setapak dem setapak sehingga langkahnya terhenti di sisi katil. Gadis itu terduduk dan menangis di situ. Kedua-dua tangannya ditekupkan ke muka. Airmatanya mengalir tanpa henti.
“Hana, what’s wrong with you?” Soal Shadeeq seraya berjingkit-jingkit mendapatkan Sara kerana kaca yang bertaburan dihadapan pintu bilik itu.
Everything is wrong!” Jerit Sara bersama tangisan.
“Kenapa ni? Apa yang dah berlaku?” Soal Shadeeq. Dia mendekati adiknya itu yang sedang menangis tersedu-sedan. Dipeluk bahu adiknya itu dan menarik gadis itu ke dalam pelukannya. Sara menghamburkan tangisannya di dada Shadeeq. Sungguh dia memerlukan semangat dari seseorang saat itu.
“Abang, Hana tak boleh lupakan Ariel. Hana perlukan dia,” rintih Sara. Abangnya itu terdiam memikir sejenak. Benar sangkaannya. Tentu adiknya itu telah berjumpa dengan Ariel.
“Hana jumpa Ariel?” Soalan Shadeeq dibalas dengan anggukan. Satu keluhan berat terlepas jua dari lelaki itu.
“Macam mana boleh jumpa dia?” Soal Shadeeq lagi. Sara panggung kepala memandang wajah abangnya itu.
“Hana sayang Ariel. Hana nak Ariel, abang,” rintih Sara tanpa menghiraukan pertanyaan Shadeeq. Berat hatinya untuk melepaskan Ariel. Sakit jiwanya apabila memikirkan tentang kebahagiaan Ariel dan Aimuni. Jantungnya seperti tidak mampu mengepam udara untuk diproses menjadi oksigen. Perasaannya sungguh terseksa saat itu.
“Abang tahu tapi Hana tak boleh macam ni. Hana kena kuat,” pujuk Shadeeq. Dia mengerling jam ditangannya sekilas. Rasa penat menguasai dirinya. Lebih 7 jam dia memandu daripada Kuala Lumpur ke Kuala Terengganu semata-mata untuk berjumpa Sara dan Tan Sri Isa.
“Dia bahagia dengan wife dia tapi Hana yang terseksa, abang. Kenapa dia buat Hana macam ni?” Shadeeq menarik adiknya kembali ke dalam pelukan. Dia cuba menenangkan gadis itu.
“Hana ingat tak yang Hana pernah begitahu abang yang kebahagiaan Ariel adalah kebahagiaan Hana jugak? Hana kena terima hakikat yang perasaan manusia itu tidak boleh dipaksa. Cinta itu fitrah yang dianugerahkan oleh Allah. Jangan sampai cinta tu membutakan mata Hana. Kalau betul Hana cintakan Ariel, Hana takkan kacau rumahtangga dia,” ujar Shadeeq panjang lebar.
“Abang tak faham apa yang Hana rasa!” Jerit gadis itu. Tubuh abangnya itu ditolak kasar. Matanya menikam anak mata Shadeeq dengan rasa amarah.
“Hana, ingat Allah,” kata Shadeeq mengingatkan adiknya itu.
“Keluar! Hana tak nak tengok muka abang sekarang. Jangan sampai Hana kurang ajar dengan abang,” marah Sara. Sungguh dia betul-betul tertekan waktu itu. Dia tidak mampu mengawal rasa sakit hatinya.
“Hana…” Tangan Sara diangkat dengan mengisyaratkan agar Shadeeq berhenti daripada mengeluarkan kata-kata.
Please, abang. Give me some time.
Okay but make sure you call me when you need something. Abang ada kat bilik sebelah,” ujar Shadeeq yang tampak risau dengan keadaan Sara. Gadis itu kembali kepada perangainya dahulu yang akan memarahi semua orang apabila berada di dalam keadaan tertekan.
Sara menjauhkan diri daripada Shadeeq apabila abangnya itu mahu menyentuh ubun-ubunnya. Shadeeq sedikit terkilan namun segera dia membuang perasaan itu. Dia cuba memahami perasaan adiknya. Sungguhlah, penangan cinta itu bisa membuatkan manusia hilang kewarasan.
Shadeeq perlahan-lahan bingkas bangun daripada duduknya. Dia menghayunkan langkah ke arah pintu bilik hotel itu. Sebelum kaki melangkah keluar, dia melemparkan pandangan ke arah Sara yang masih menangis di atas katil. Wajah adiknya itu sudah kusut dengan airmata yang mengalir tanpa henti. Shadeeq mengeluh berat. Pintu bilik itu ditutup perlahan-lahan dengan berat hati. Semoga Allah memberi ketenangan hati buat adiknya itu. Amin.
Sara menangis dan terus menangis mengenangkan Ariel. Hati yang sakit ternyata sukar untuk diubati. Sungguh dia kalah dengan kebahagiaan Ariel yang disaksikan sendiri dihadapan mata. Sebelum ini dia berat mengatakan bahawa dia mampu bertahan tanpa Ariel disisi namun ternyata semua sangkaannya itu hilang bagai debu ditiup angin apabila bertemu kembali dengan Ariel.
Handphone yang berada di dalam tas tangan dicapai. Dia rindukan suara Ariel. Dia mahu mendengar suara itu. Biarpun dia tahu bahawa Ariel berada bersama Aimuni kala itu namun dia tetap menguatkan hati bahawa dia mahu menelefon Ariel untuk melepaskan rasa sakit dan rindu yang bersatu didadanya kala itu. Hanya Ariel yang mampu menjadi penawar kepada sakitnya.

Handphone Ariel yang berada disisinya dipandang sekilas. Ternyata ada panggilan masuk namun suaminya itu menukar ke mode silent. Aimuni jadi resah sendiri. Siapa pula yang menelefon suaminya lewat malam begini? Aimuni memandang ke arah pintu bilik air yang tertutup rapat. Lampu bilik air terpasang dan curahan air kedengaran begitu jelas ditelinga Aimuni.
Handphone suaminya itu dicapai. Tertera nama Sara diskrin telefon bimbit itu. Nafas Aimuni seakan tersekat. Dengan tangan terketar-ketar, dia menekan butang menerima panggilan. Handphone itu dilekapkan ke telinga. Rasa berdebar-debar menguasai dirinya. Menunggu suara dihujung talian untuk berbunyi.
“Abang…” Suara merdu itu menyapa pendengaran Aimuni. Airmata wanita itu mengalir tanpa dipaksa. Hancur luluh hatinya saat itu.
“Abang, kenapa diam ni? Sara rindukan abang,” ujar suara dihujung talian. Aimuni terduduk diatas lantai tanpa sempat berpaut dibirai katil. Sakitnya hati kala itu hanya Allah yang tahu. Airmata semakin deras mengalir tanpa diseka.
“Isteri abang ada ke?” Soalan itu semakin menyeksa Aimuni. Gadis bernama Sara itu tahu bahawa Ariel sudah punya isteri tetapi mengapa masih mahu bermain cinta dengan suaminya?
Ariel yang baru menapak keluar dengan hanya bertuala terkaku melihat Aimuni yang sedang menangis dan memegang handphonenya. Hatinya dilanda kebimbangan. Dia resah sendiri. Tangannya melurut rambut yang masih basah ke belakang kepala. Perlahan-lahan dia maju mendapatkan Aimuni yang terduduk di atas lantai itu. Talian masih tidak dimatikan oleh Aimuni. Dia membiarkan Sara memanggil-manggil suaminya.
“Fie…” Tangan Ariel memegang bahu Aimuni namun segera wanita itu menepis. Sentuhan Ariel seakan racun berbisa kepadanya. Luluh hatinya apabila lelaki yang dia sayang dan meletakkan sepenuh kepercayaan terhadapnya tega mencurangi dirinya.
“Maafkan Bie,” pinta Ariel. Handphonenya dicapai dan segera dia memutuskan talian.
You hurt me,” ujar Aimuni dengan nada lemah. Ariel menunduk. Dia tidak tahu apa yang perlu dia katakan saat itu. Mahu memujukkah atau hanya membiarkan isterinya melepaskan rasa yang terbuku didada?
“Kenapa awak sanggup buat saya macam ni? Apa salah saya?” Soal Aimuni. Matanya tajam menatap anak mata Ariel yang melutut dihadapannya itu. Panggilannya juga sudah bertukar. Arie tahu Aimuni teramat marah kala itu.
“Maafkan Bie. Itu semua hanya salah faham,” balas Ariel tanpa memberitahu perkara sebenarnya. Dia mahu Aimuni bertenang dahulu sebelum dia menjelaskan apa-apa kepada isterinya itu. Dia tahu Aimuni sedang marah dan jika seseorang tengah marah, memang semua perkara yang dia akan jelaskan tidak mampu diterima dengan baik oleh Aimuni.

“Salah faham apa? Dah jelas apa yang awak buat. Tak sangka awak sanggup menduakan saya. Saya cuba jadi isteri yang terbaik untuk awak tapi ini yang saya dapat? Apa kurangnya saya? Kenapa awak sanggup sia-siakan kepercayaan saya pada awak?” Nada Aimuni sedikit meninggi. Dia tidak lupa bahawa Ariel itu suaminya namun rasa sakit yang dia rasa mendorong dirinya untuk meninggikan suara dihadapan Ariel.
“Fie, semua ni bukan seperti yang Fie fikirkan,” balas Ariel lembut. Dia tahu emosi Aimuni tidak stabil sekarang dan dia perlu berlembut dengan isterinya itu.
“Apa lagi yang awak cuba sembunyikan daripada saya?” Soal Aimuni lagi tanpa mahu mendengar kata-kata Ariel yang berbaur pujukan itu.
Give me a chance to explain it to you,” pinta Arie dengan nada sayu. Dia mahu memeluk erat tubuh isterinya itu namun penolakan Aimuni sebentar tadi membantutkan niatnya.
I’m waiting for it, Encik Zafril Haqim! Who’s Sara?”
She’s my neighbour masa Bie tinggal dengan papa. Bie cuma anggap dia sebaga adik saja. Tak lebih daripada tu,” jawab Ariel jujur. Aimuni mengukir senyum sinis.
“Anggap sebagai adik? Kalau betul awak anggap dia sebagai adik, kenapa awak sembunyikan daripada saya?” Soalan Aimuni benar-benar buat Arie terpana. Dia kebingunan untuk memberi jawapan terbaik kepada soalan isterinya itu.
Tell me the truth!” Desak Aimuni setelah Ariel berdiam diri dengan begitu lama.
I don’t want to hurt you.
You already hurt me.” Dingin Aimuni membalas.
She want to be my wife,” kata-kata Ariel seperti belati yang menghiris hati Aimuni. Wanita itu tertunduk tanpa kata. Ayat Ariel kembali bergema di mindanya.
“Fie jangan salah faham. Bie tak pernah berniat pun nak menikah satu lagi. Sara yang asyik mendesak Bie tapi Bie tak pernah curang pada Fie. Percayalah,” rayu Ariel namun Aimuni tetpa jua berdiam diri. Ariel semakin gelisah dengan perubahan isterinya itu.
Aimuni bingkas berdiri dengan susah payahnya. Badannya terasa melayang-layang. Dia berpaut pada birai katil. Kenyataan itu sukar untuk diterima oleh akalnya. Ariel turut bingkas berdiri dan memaut lengan Aimuni. Isterinya itu terhenti. Tiada penolakan atau reaksi daripada Aimuni. Wanita itu hanya membisu seribu bahasa.
Forgive me, sayang,” pinta Ariel.
“Lepaskan saya,” balas Aimuni perlahan. Dia langsung tidak mahu memandang wajah Ariel.
“Sayang, jangan macam ni,” ujar Ariel dengan wajah sayu.
“Tolong lepaskan saya,” pinta Aimuni kali kedua. Akhirnya Ariel mengalah. Lengan isterinya itu dilepaskan perlahan-lahan. Aimuni perlukan masa untuk memaafkannya. Dia tahu dia yang bersalah kerana merahsiakan semua itu daripada Aimuni tapi dia mempunyai alasan yang kukuh kenapa dia menyembunyikan semua perkara itu.
Aimuni merebahkan badannya ke atas katil. Dia mengiring ke kanan dan menutupi seluruh badannya dengan selimut. Dia betul-betul letih kala itu. Himpitan rasa sakit membuatkan dirinya tidak berdaya. Apakah ini rasanya penangan cinta apabila cinta itu dicurangi oleh orang yang betul-betul kita cintai?


*enjoy reading, guys!

5 comments:

  1. eeeeee truk la sara ni,.terima la hakikat y Ariel tu xmou kt ko heh

    ReplyDelete
  2. aloooo aimuni...trust ariel lahhh.. takmoh gaduh2 T_________T

    ReplyDelete
  3. Eeeiii!!! Sakitnyee hati dgn si Ariel ni laa.. berahsia lagi haa kn dh dpt sekali dgn Ai!! Harap Ai merajuk bertahun2 dgn Ariel!! Hahahah! Maaf cik writer emosi lebih plak pepagi nii
    #kenapelah baru la ni saya jumpa this blog!! :(

    ReplyDelete